De kanker is terug - emoties

Niet slapen door heftige emoties

Buiten is het zomer maar hierbinnen is het koud

Ik loop achter mijn zus aan. Mijn hakken plakken in mijn sandalen die mijn dochter ‘de romeinse schoentjes’ noemt. Het is buiten 30 graden, eindelijk een beetje zomer, maar hierbinnen is het koud.

Allemaal gaan we zitten op een stoel rond het bed van mijn moeder.

De schuifdeur gaat open en de zaalarts met de co-assistent komen binnen. Ik zie aan het jonge gezicht van de co-assistent dat het geen goed nieuws is.

De borstkanker die mijn moeder afgelopen mei had verslagen is terug en is uitgezaaid. Het zit in haar longen en lever. Nadat de schuifdeur weer sluit zie ik iedereen in zijn eigen overlevingsmechanisme schieten.

Ik denk alleen maar ik wil hier weg. Ik wil mij omdraaien en niet meer omkijken.

Wat er de dagen daarna gebeurt is een achtbaan van emoties.

Ik vertel je dit omdat ik na dit heftige nieuws ineens weer zag en besefte hoe belangrijk het is dat je kinderen leert om met gevoel om te gaan. Hoe ga je met heftige emoties om?

 

Grenzen voelen en bewaken

Geef je emoties de ruimte

Wat ik tussen het regelen en verzorgen van mijn moeder doe is de stilte opzoeken. Met mijn aandacht naar mijn ademhaling gaan. Eerst rustig worden. In de rust liet ik alles naar bovenkomen. Soms voelde ik helemaal niks. Soms barsten ik in huilen uit. Alles was ok. Alles mag er zijn.

Het is belangrijk dat je jezelf ervaart. Dat je niet wordt opgeslokt door emoties, gedachten én de situatie.

Mindfulness en meditatie helpt hierbij. Je hoeft niet iets te hebben of mee te maken om met mindfulness of meditatie te beginnen.

Mindfulness leert je om je brein anders te gebruiken en met situaties om te gaan.

Dit helpt je kind om anders met ingewikkelde of moeilijke situaties en emoties om te gaan.

 

Maar hoe doe je dat dan precies?

De leukste en makkelijkste manier is om het spelenderwijs te doen.

Kinderen leren het makkelijkst door te spelen en plezier te maken.

Wat je als ouder kan doen is het gevoel van je kind serieus nemen. Vraag waar het gevoel zit. Vraag wat je kind nodig heeft.

Sus vooral het gevoel niet weg met wat lekkers. Zeg dat je begrijpt waarom je kind zich zo voelt. Misschien kan je uitleggen hoe jij je voelt.

Als je niet geleerd is om over gevoel te praten of te uiten dan kan dit een struikelblok zijn. Maar laat het je kind zien dat je het moeilijk vindt om erover te praten of om te voelen. Je kind is ook nog aan het leren en die begrijpt het wel 😉

Als jij je kind kan leren dat gevoel ok is dan leer jij je kind om niet van zichzelf weg te lopen. 

Ik geloof dat dát een van de mooiste dingen is die jij, als ouder, je kind kan leren.

Het Toverkist spel van Slaaapie is dé tool die je hierbij kan inzetten.

Met het Toverkist spel, dat je fantastisch kan spelen voor het slapen gaan en vanuit bed, leert je kind (en jou)op een leuke en makkelijke manier om lichaam en geest te kalmeren.

Steeds makkelijker zal je kind zich kunnen ontspannen en zich bewust worden van zijn/haar gedachten en gevoel. Steeds beter zal je kind zijn/haar gevoel kunnen benoemen en het laten zijn zoals het is. Gevoel is ok. Er bestaan geen goede of slechte gevoelens. Je gevoel vertelt je simpelweg hoe het met je gaat en waar je behoefte aan hebt.

Na het trieste nieuws van mijn moeder probeer ik nog meer te genieten van de dag en dankbaar te zijn voor alles wat ik heb en mee mag maken.

De leuke en de minder leuke dingen. Het gaat er niet om wat je meemaakt maar hoe je ermee om gaat.

 

Pluk de dag!

Lieve groet Bodil.