Het type “onderprikkeld actief” verwijst naar leerlingen die te weinig prikkels ervaren en actief op zoek gaan naar extra stimulatie om hun prikkelbehoefte te vervullen. Hun hersenen ontvangen onvoldoende stimulatie van de omgeving, waardoor ze uit zichzelf naar manieren zoeken om alert te blijven.

Kenmerken van onderprikkeld actieve leerlingen zijn:

  • Zoeken naar prikkels: Deze leerlingen hebben de neiging om voortdurend te bewegen, praten, of met voorwerpen te spelen. Ze zijn vaak fysiek en mentaal actief in hun zoektocht naar prikkels.
  • Impulsief en energiek: Ze vertonen vaak impulsief gedrag, hebben een hoge energie en kunnen soms overenthousiast reageren, zonder veel aandacht voor de omgeving.
  • Snel afgeleid door nieuwe prikkels: In hun behoefte aan stimulatie kunnen ze zich lastig concentreren op één taak, omdat nieuwe prikkels al snel hun aandacht trekken.
  • Verminderde angst en risicobereidheid: Vaak vertonen ze weinig angst en gaan ze impulsief uitdagingen aan, zoals snel rennen of klimmen.

Voor docenten betekent dit dat een onderprikkeld actieve leerling gebaat is bij een leeromgeving die hen gecontroleerde stimulatie biedt. Beweging in de les, actief gebruik van materialen en regelmatige variatie kunnen hen helpen om hun energie te kanaliseren en focus te vinden, zonder dat ze storend gedrag vertonen.

Deze leerlingen kan je de Geheim opdrachtkaartje geven met de groene kleur.