Het type “overprikkeld actief” verwijst naar leerlingen die te veel prikkels binnenkrijgen en actief proberen om deze prikkels te controleren en te beperken. Ze raken snel overprikkeld door externe factoren, zoals geluiden, licht, of bewegingen, maar in plaats van zich terug te trekken, nemen ze initiatief om hun omgeving onder controle te houden en zichzelf te beschermen tegen de prikkels.
Kenmerken van overprikkeld actieve leerlingen zijn:
- Structuurgericht en controlebehoeftig: Deze leerlingen hebben vaak vaste routines en rituelen om hun omgeving voorspelbaar en beheersbaar te maken. Ze hebben een sterke voorkeur voor orde en voorspelbaarheid.
- Gevoelig voor verandering: Ze kunnen zich ongemakkelijk of zelfs overstuur voelen bij onverwachte veranderingen of nieuwe situaties, omdat dit hun gevoel van controle ondermijnt.
- Snelle en sterke reacties op prikkels: Deze leerlingen reageren vaak direct en intens op prikkels die ze als storend ervaren, bijvoorbeeld door boos te worden als iemand hen onverwachts aanraakt.
- Neiging tot terugtrekken: Hoewel ze actief reageren op prikkels, zoeken ze vaak naar plekken en momenten waar minder prikkels zijn, zoals een rustige hoek of een eigen plekje op de speelplaats.
Voor docenten betekent dit dat een overprikkeld actieve leerling het beste functioneert in een voorspelbare, gestructureerde omgeving. Door voorspelbare routines en duidelijke verwachtingen aan te bieden, kunnen docenten hen helpen zich veiliger te voelen. Bovendien kunnen ze baat hebben bij zelfstandige werkplekken en activiteiten die hen in staat stellen om te kalmeren en prikkels te verminderen.
Deze leerling kan je het Geheime opdracht kaartje geven met de kleur rood.