Het type “overprikkeld passief” verwijst naar leerlingen die te veel prikkels binnenkrijgen, maar hier weinig actief op reageren. Ze worden snel overweldigd door de hoeveelheid en intensiteit van prikkels, zoals geluiden, visuele informatie, of aanrakingen, maar trekken zich terug in plaats van actief iets te doen om deze prikkels te verminderen.

Kenmerken van overprikkeld passieve leerlingen zijn:

  • Teruggetrokken en stil: Ze zijn vaak rustig, vermijden drukte en trekken zich graag terug om de overmatige prikkels te ontlopen. Ze blijven passief en nemen weinig initiatief om hun overprikkeling te reguleren.
  • Nerveus en gespannen: Door de constante stroom van prikkels raken ze vaak nerveus of gespannen. Kleine veranderingen in de omgeving kunnen al voor stress zorgen.
  • Gevoelig voor prikkels: Deze leerlingen zijn zich heel bewust van kleine veranderingen in hun omgeving, zoals geluiden of felle lichten, en kunnen hier sterk op reageren, bijvoorbeeld met plotselinge frustratie of prikkelbaarheid.
  • Snel afgeleid en emotioneel: Ze kunnen snel afgeleid raken door nieuwe prikkels en hebben moeite zich te concentreren. De overprikkeling kan soms leiden tot emotionele reacties, zoals boosheid of verdriet, wanneer de spanning te groot wordt.

Voor docenten betekent dit dat een overprikkeld passieve leerling baat heeft bij een rustige en gestructureerde leeromgeving. Het verminderen van visuele of auditieve prikkels, voorspelbare routines, en het aanbieden van momenten om even alleen te zijn kunnen hen helpen om zich veiliger en minder overweldigd te voelen.

Deze leerling kan je het Geheime opdracht kaartje geven met de kleur paars.