Slaaapie Mindfulness training op scholen

Wat is mindfulness?
Mindfulness is het vermogen om met bewuste aandacht in het moment te zijn, zonder oordeel. Voor leerlingen betekent dit dat ze leren om te gaan met hun gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties, waardoor ze meer focus en rust ervaren in de klas. Mindfulness in het onderwijs biedt scholen een wetenschappelijk bewezen methode om sociaal-emotioneel leren en zelfregulatie te versterken.

Waarom mindfulness in het basisonderwijs?
Onderzoek toont aan dat mindfulness op school significant bijdraagt aan de emotionele regulatie van leerlingen. Met oefeningen zoals ademhalingstechnieken en lichaamsscans leren kinderen om hun aandacht te richten, stress te verminderen en afleidend gedrag te beheersen. Leerkrachten merken dat deze technieken een positieve invloed hebben op het klaslokaal: leerlingen zijn meer betrokken en minder afgeleid.

  • Verbeterde concentratie: Mindfulness helpt leerlingen hun focus te behouden, wat hun schoolprestaties en betrokkenheid verhoogt.
  • Vermindering van stress: Mindfulness vermindert stress en angst, vooral in spannende situaties zoals toetsen.
  • Emotionele regulatie: Programma’s zoals Paws b hebben aangetoond dat kinderen tussen de 7 en 9 jaar meer controle over hun emoties krijgen en beter omgaan met negatieve gevoelens.

Wat kan mindfulness betekenen voor jouw school?
Mindfulness is meer dan een tijdelijke oplossing: het biedt leerlingen en leerkrachten tools om op de lange termijn veerkracht op te bouwen en effectiever met stress om te gaan. Door mindfulness in te zetten in de klas, creëer je een omgeving waarin leerlingen optimaal kunnen leren en groeien.

Rust en focus in de klas met Slaaapie

Daarom kies je voor Slaaapie!

Slaaapie maakt mindfulness toegankelijk voor elke leerling, overal en altijd.

Waarom kiezen voor de mindfulness-trainingen van Slaaapie?

De Slaaapie mindfulness-training biedt scholen een online 8-weekse cursus die makkelijk te integreren is in het schoolprogramma. Elke week krijgen leerkrachten en leerlingen één les, die ze op hun eigen tempo kunnen volgen. Daarnaast krijgen scholen online ondersteuning met extra oefeningen, activiteiten en meditaties die naadloos aansluiten op de lessen.

Om ervoor te zorgen dat leerlingen ook thuis verder kunnen oefenen, kunnen zij (met of zonder ouders) gebruikmaken van de Slaaapie-app. Deze app bevat aanvullende mindfulness-oefeningen en meditaties die speciaal zijn afgestemd op de thema’s uit de lessen op school. Leerlingen van scholen die met Slaaapie werken, krijgen bovendien korting op een jaarabonnement van de app.

Wat maakt de Slaaapie mindfulness-training uniek?

  • Flexibel en toegankelijk: De online training kan worden gevolgd wanneer het voor de school en leerlingen uitkomt.
  • Gerichte ondersteuning: Naast de lessen ontvangen scholen extra materialen om mindfulness in het dagelijks klasprogramma te integreren.
  • Doorlopende oefening thuis: De Slaaapie-app helpt kinderen om mindfulness in hun eigen tijd te blijven oefenen, met meditaties die aansluiten op de lessen op school.

Met de Slaaapie-training bouwt de school aan een solide basis voor emotionele veerkracht en focus, zowel in als buiten het klaslokaal.

Voordelen van de Slaaapie mindfulness-training voor thuis

Een groot voordeel van de Slaaapie mindfulness-training is dat het kinderen makkelijker maakt om thuis verder te oefenen, zelfs zonder begeleiding van ouders. In veel gevallen is het lastig om mindfulness thuis te integreren omdat ouders geen tijd of kennis hebben om hun kinderen te begeleiden. Met de Slaaapie-app krijgen kinderen echter direct toegang tot eenvoudige en boeiende oefeningen, waardoor ze zelfstandig kunnen oefenen. Dit zorgt voor continuïteit in hun mindfulness-praktijk, wat hun emotionele veerkracht verder versterkt.

Daarnaast biedt de app oefeningen die aansluiten op wat ze op school leren, waardoor de kinderen deze thema’s verder kunnen verkennen op een manier die hen aanspreekt. Dit versterkt het leerproces en helpt hen om de technieken ook in andere situaties toe te passen, zoals bij spannende of stressvolle momenten thuis of tijdens activiteiten buiten school.

Andere voordelen:

  • Zelfstandigheid: Kinderen kunnen in hun eigen tempo oefenen zonder afhankelijk te zijn van ouderlijke begeleiding.
  • Toegankelijkheid: De app is altijd beschikbaar, waardoor kinderen mindfulness kunnen toepassen wanneer het voor hen nodig is, of dat nu thuis, onderweg of bij vrienden is.
  • Positieve gewoonteontwikkeling: Door mindfulness structureel thuis te integreren, ontstaat een positieve gewoonte die hen op de lange termijn helpt om beter met hun emoties om te gaan.
  • Stimulering van ouder-kind interactie: Hoewel de oefeningen zelfstandig gedaan kunnen worden, kunnen ouders eenvoudig meedoen of samen met hun kinderen mediteren, wat ook thuis de band versterkt.

Met Slaaapie krijgen scholen een compleet pakket waarmee leerlingen niet alleen op school, maar ook thuis, mindfulness kunnen integreren in hun dagelijkse routine.

INHOUD

In je eigen online account krijg je toegang tot het Slaaapie mindfulness online 8 lessenpakket: stappenplan, uitleg docenten, begeleiding en inleiding per thema, mindful oefeningen, beweeg modules, activiteiten en mindfulness meditaties. Daarbij zijn er losse modules van extra mindful activiteiten en mindfulness oefeningen waaruit een docent zelf het hele jaar uit kan kiezen die aansluiten bij de training.

LEEFTIJD

Slaaapie mindfulness training is specifiek ontworpen voor kinderen van 7 tot 11 jaar, een leeftijd waarop ze bewust kunnen leren omgaan met hun gedachten en gevoelens. Met behulp van oefeningen, zoals ademhalingstechnieken en meditatie, ondersteunt deze training kinderen bij het ontwikkelen van emotionele veerkracht en focus, zowel op school als thuis.

WAT KOST HET?

Voor 1 locatie tot 200 leerlingen kost een online 8 mindful lessen pakket met 1 jaar ondersteuning van extra mindful oefeningen, activiteiten en spellen €850,- EXCL. BTW

Tthuis mindfulness oefenen met de Slaaapie app 1 jaarabonnement (met €10,- korting) €39,99

Optioneel : Slaaapie knuffel, en Toverkistspel

Ondersteunende Wetenschappelijke Onderzoeken over Mindfulness in het Onderwijs

Ontdek de kracht van Slaaapie

 

Mindfulness werkt in het onderwijs:

Onderzoek toont aan dat mindfulness-programma’s zoals Paws b veelbelovende resultaten hebben voor kinderen tussen de 7 en 9 jaar. Een studie in het Verenigd Koninkrijk toonde aan dat deze programma’s niet alleen de negatieve emoties van kinderen significant verminderen, maar ook hun emotionele regulatie verbeteren. Bovendien rapporteren leerkrachten dat de leerlingen na het volgen van een mindfulness-programma meer gefocust zijn en beter omgaan met stressvolle situaties​  (SpringerLink) (Mindfulness in Schools Project).

Daarnaast bleek uit een ander onderzoek in Duitsland dat mindfulness de aandacht en zelfregulatie van leerlingen verbeterde. Kinderen die mindfulness-oefeningen regelmatig beoefenden, toonden een betere cognitieve controle en sociale vaardigheden, wat het leerproces bevorderde en zorgde voor een positievere leeromgeving. ​(SpringerLink).

Resultaten van Paws b in Scholen:

  • 61% van de kinderen die deelnamen aan het programma gaf aan dat ze mindfulness verder wilden oefenen op school.
  • 76% vond de oefeningen leuk en voelden zich meer betrokken.
  • De leerlingen die deelnamen aan het programma ervoeren significante verbeteringen in hun meta-cognitieve vaardigheden, wat betekent dat ze beter in staat waren om hun gedachten te observeren en reguleren  ​(Mindfulness in Schools Project).

Praktische Voordelen: Mindfulness helpt scholen om een leeromgeving te creëren waarin kinderen niet alleen beter presteren, maar ook emotioneel groeien. Scholen die mindfulness omarmen, merken dat leerlingen beter omgaan met uitdagingen zoals toetsstress en sociale interacties.

Door de bewezen voordelen van mindfulness en de eenvoudig te implementeren Slaaapie-trainingen, kunnen scholen direct bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van hun leerlingen.

Voor meer informatie over wetenschappelijk onderzoek en het Paws b programma, kun je (Mindfulness in Schools Project) ps://mindfulnessinschools.org/the-evidence-base/what-misp-learned/paws-b-research/) terecht.

Meer ondersteuning uit onderzoek

Vermindering van stress en bevordering van focus
Uit onderzoek blijkt dat mindfulness-oefeningen in de klas kunnen helpen om stress bij leerlingen aanzienlijk te verminderen en de aandachtsspanne te verlengen. Een studie bij zesdeklassers in Boston toonde aan dat mindfulness de negatieve effecten van stress verminderde en de betrokkenheid van leerlingen verhoogde, wat leidde tot betere academische prestaties en minder gedragsproblemen​.

(Harvard Graduate School of Education)

Verbetering van sociaal-emotionele vaardigheden
Systematische reviews en meta-analyses van mindfulnessprogramma’s in het onderwijs tonen aan dat mindfulness een matige tot kleine positieve impact heeft op de mentale gezondheid en sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen. Deze programma’s verbeteren de zelfregulatie, emotionele veerkracht, en sociale vaardigheden van leerlingen, wat essentieel is voor hun succes op school en in het leven​.

  • Ondersteuning bij gedragsproblemen
    Uit een onderzoek van dr. Joshua Felver blijkt dat mindfulness-programma’s, zoals “Soles of the Feet”, kunnen helpen bij het beheersen van agressief gedrag en het verbeteren van de focus bij leerlingen met gedragsproblemen. Deze programma’s geven kinderen strategieën om hun emoties beter te reguleren en positief te reageren op stressvolle situaties​.

    (Psychology Today)

    Bevordering van emotionele regulatie en welzijn
    Een studie naar het Paws b-programma in het Verenigd Koninkrijk onder leerlingen van 7 tot 9 jaar liet zien dat mindfulness-oefeningen niet alleen emotionele regulatie bevorderen, maar ook leiden tot een aanzienlijke vermindering van negatieve emoties. Leerkrachten merkten op dat leerlingen die deelnamen aan het programma betere meta-cognitieve vaardigheden hadden, zoals het observeren en reguleren van hun eigen gedachten​.

    (BioMed Central)

Even voorstellen

Bodil de Bruin is de creatieve kracht achter Slaaapie, een programma dat kinderen helpt om hun innerlijke rust en emotionele balans te vinden via mindfulness en meditatie. Met een diepe passie voor het creëren van een betere wereld, gelooft Bodil dat dit begint bij onze kinderen. Door hen op jonge leeftijd de juiste tools te geven, kunnen we bijdragen aan een toekomst waarin vriendelijkheid, veerkracht en zelfbewustzijn centraal staan.

De door Bodil ontwikkelde Slaaapie mindfull trainingen voor het onderwijs, speciaal voor kinderen van 7 tot 11 jaar, leren kinderen op een speelse en toegankelijke manier hoe ze met hun gedachten en emoties kunnen omgaan. Deze trainingen sluiten aan op hun belevingswereld, zodat mindfulness een natuurlijk onderdeel van hun dagelijkse leven wordt – zowel thuis als op school.

Bodil’s missie is om bij te dragen aan een betere wereld door kinderen te leren hoe ze met aandacht en vriendelijkheid in het leven kunnen staan. Met de combinatie van haar trainingen, de kindermeditatie app en het Toverkist spel, biedt Bodil de tools die kinderen helpen om sterker in hun schoenen te staan en op een gezonde manier om te gaan met de uitdagingen van het leven.

Vragen en Antwoorden

Meest gestelde vragen van leerkrachten, coaches en medewerkers uit het onderwijs

De mindfulness-lessen duren ongeveer 30-45 minuten. De lessen kunnen één keer per week gegeven worden op een vast moment. Op de andere dagen van de week kunnen korte oefeningen van 5 tot 10 minuten worden ingepland, zodat leerlingen blijven oefenen en de voordelen van mindfulness door het hele schooljaar kunnen ervaren.

Hoewel de kernles slechts één keer per week plaatsvindt, zijn er aanvullende korte oefeningen beschikbaar die dagelijks in slechts enkele minuten kunnen worden uitgevoerd. Deze korte oefeningen helpen kinderen om hun mindfulness-beoefening te verdiepen en te integreren in hun dagelijkse routine zonder veel extra tijd te kosten.

Mindfulness gaat over het vergroten van het zelfbewustzijn van de kinderen, waardoor ze leren hun gedachten en gevoelens beter te begrijpen en te reguleren. De verandering komt van binnenuit doordat kinderen bewuster worden van hun emoties en reacties, in plaats van dat gedragsveranderingen van buitenaf worden opgelegd. Hierdoor ontwikkelen ze meer emotionele veerkracht en zelfregulatie.

De mindfulness-training van Slaaapie biedt niet alleen waardevolle oefeningen voor kinderen, maar komt ook met duidelijke begeleiding voor leerkrachten. Je wordt stap voor stap ondersteund in het geven van mindfulness-lessen, zodat je vol vertrouwen aan de slag kunt. De training bevat heldere instructies, praktische tips en kant-en-klare oefeningen die je eenvoudig in de klas kunt toepassen.

Als er behoefte is aan extra ondersteuning, staat Bodil klaar om deze te bieden. Of je nu behoefte hebt aan meer begeleiding of vragen hebt over de oefeningen, Bodil biedt hulp waar nodig. Op deze manier worden zowel jij als de kinderen optimaal begeleid, zodat de voordelen van mindfulness volledig tot hun recht komen.

Mindfulness is juist ontworpen om kinderen te helpen met concentratie en rust, vooral in een drukke klas. Door de korte en eenvoudige oefeningen leren kinderen hoe ze hun aandacht kunnen richten en hun energie kunnen kalmeren. Dit helpt uiteindelijk om een rustigere leeromgeving te creëren waarin alle kinderen kunnen gedijen.

Ja, de Slaaapie kindermeditatie-app biedt een handige manier voor kinderen om thuis, met of zonder hun ouders, verder te oefenen. Dit helpt om de mindfulness-oefeningen die op school worden geleerd, ook thuis voort te zetten en de voordelen verder uit te breiden.

Ja! De mindfulness-lessen zijn flexibel en kunnen worden aangepast aan de behoeften van je lesrooster. Omdat de kernles slechts één keer per week plaatsvindt en de dagelijkse oefeningen kort zijn, kun je mindfulness makkelijk inplannen zonder veel tijd kwijt te zijn. Deze korte momenten kunnen zelfs tijdens overgangen tussen lessen worden ingevoegd.

Heb je interesse of vragen stuur ons een bericht